KortreistVed omsatte ved for hele kr 52 mill i 2022.
– Det står mange fornøyde lokale produsenter bak denne omsetningen, forteller gründer Trond Fjørtoft. Siden 2016 har han arbeidet med å utvikle dette digitale systemet, skreddersydd for norske ved-produsenter.
Fordyrende eller besparende?
Fjørtoft vil aller først rette opp en typisk misforståelse:
– Mange tror at KortreistVed er et system eller et selskap som «tar» kunder og konkurrerer med lokale produsenter om de samme kundene. Til det vil jeg gjerne si: vi produserer ingen egen ved. Vårt mål er å få omsatt all den veden som blir produsert rundt omkring i Norge, og levere så kortreist og lokalt som mulig. Vi har tenkt at til det så trengs et godt digitalt system som gjør markedsføring, salg/ordrebehandling og leveringer så effektivt som mulig. Og som – ikke minst – møter kundene på nett, forteller han.
Kostnads- og tidsbesparende system
– Vårt mål med Kortreistved er å gjøre lokale produsenter over hele landet i stand til å konkurrere med de store aktørene, som vi vet er hissige på å komme inn på heimleveringsmarkedet. Med KortreistVed har lokale leverandører endelig fått et system som gjør alt salgs-arbeidet. Du trenger ikke tenke på å fakturere en gang; systemet ordner alle bilag og betaler ut oppgjør hver 14. dag for alle leverte ordre, forteller han.
– Du kan gjerne sammenligne KortreistVed og det digitale salgs- og leveringssystemet med hva digitale faktura- og regnskapsprogrammer har gjort med bokføringen. Ingen vil jo tilbake til dette, sier Fjørtoft.
– Det som skjer fra veden er tørr – til den er levert – det er det som KortreistVed hjelper til med, forteller Trond Fjørtoft. Her er det mye tid som spares ved å ha et system som følger opp alle kundene.
Produserer ingen ved
KortreistVed gjør landsdekkende markedsføring og kommer med bestillinger som lokale leverandører leverer. De kommer da med «gratis» salg eller leveringer, der lokale leverandører selv setter prisene og får 90% av ordresummen. KortreistVed beholder 10%.
– Men dette er bare en del av vårt tilbud. I samtale med mange leverandører så tror de at de har fått enda en konkurrent. Dette kan jeg korrigere med èn gang, sier Fjørtoft. Vi produserer ingen ved. Vi har gått opp den digitale løypa med å skape salg, omsetning og kunder. Dermed tilbyr vi – for kr 300 i måneden – et komplett system som alle kan bruke for sine egne kunder. Her får de en fiks ferdig web-butikk med lagerhold, som de kan henvise alle kunder til å bruke. Alle bestillinger kommer inn ferdig betalt.
Forhåndsbestillinger
Han forteller videre:
– Våre leverandører kan følge alle sine egne kunder ved å sende ut epost eller sms gjennom en hel sesong. Og velge å sende ut bare til de som ikke har bestilt til et gitt tidspunkt. Våren 2023 kom også systemet med funksjon for forhåndsbestillinger. Dette har blitt populært blant kundene, og gjør leveringene for produsenten mer forutsigbare.
Skepsis
KortreistVed har møtt mye skepsis «der ute» blant lokale produsenter, som altså tror de har fått en konkurrent. Gründeren vil gjerne imøtegå dette.
– Lokale produsenter og leverandører har fått et system som de kan bruke for å gjøre markedsføring, salg og leveringer mye mer effektivt. Alle som har begynt å bruke systemet fortsetter jo med det. De ser at dette er mye mer effektivt enn «gamlemåten», sier Fjørtoft.
KortreistVed-Tennbrikker: tilbys både som dugnadsprodukt for lokale lag og klubber, men også en god ekstrainntekt til lokale ved-produsenter.
Salg har en kostnad
Fjørtoft oppfordrer de lokale produsentene til å følge resonnementet om produksjon har en kostnad, og at salg også har en kostnad.
– Min påstand er at salg har en kostnad. Og det har jammen levering og transport også, med utgifter til diesel, kjøretøy, forsikring, bompenger og tidsbruk, sier han.
– Med vår digitale plattform får den lokale leverandøren sendt ut sms og epost til alle sine kunder både tidlig og sent i sesongen. De får en web-butikk med full betalingsløsning som koster 1%, der mange web-butikker eller andre tar mye høyrer betalingsgebyrer – opp til 3%. Og ikke minst: de får et system som holder styr på alle ordre. I tillegg et system som gjør det enkelt å plukke ordre fra et kart når man lager kjørerute for å levere. Når ruten og rekkefølge er valgt, får alle kundene på lista/ruten automatisk beskjed, forteller Fjørtoft. – Og det tror jeg mange lokale produsenter liker godt; da slipper de mye att-og-fram-forhandlinger om når det passer at veden skal leveres.
– Jeg vil oppfordre alle til å se litt mer på sin egen tidsbruk og kostnader for å få solgt all veden sin. Jeg tror potensialet er stort for å bygge en mer solid fornybar-næring med varme-energien fra skogene våre, sier gründer Fjørtoft.