Hva bestemmer prisene på ved i Norge?

Normalt styres prisene av tilbud og etterspørsel på en vare eller tjeneste av produksjons- og leveringskostnader. Hva er egentlig status for vedmarkedet i Norge? Sagt på en sosialøkonomisk måte: hvordan fungerer prisdannelsen på ved, hvordan berenges innsatsfaktorene? Utsalgsprisene på ved ser ut til å ha stått relativt stille i flere år, eller har beveget seg bare forsiktig oppover. Noe av dette skyldes kanskje økt konkurranse fra importveden, der butikk-kjedene bruker lokkepriser for å få kunder (til å handle andre varer).

Spørsmålet vi stiller her er dette: er produsentene bevisst nok på de faktiske kostnadene i sin ved-produksjon?

Lite fokus på hva det koster å produsere veden?

På ulike debattforum stiller mange små og store vedprodusenter spørsmål om hva andre tar for veden sin.  Men vi har ennå til gode å se en skikkeleg kostnadsberegning for hva det koster å produsere en sekk med ved, det være seg småsekk eller storsekk. Om man inkluderer alle kostnader, fra innkjøp av rundtømmer, vedproduksjonsustyr, sekker til alle arbeidstimene som går med, hvor ender man da? Vi skal komme tilbake til dette, men la oss først se på noe helt særegent for vedbransjen og Norge: salg uten mva.

Salg inntil kr 49.900

Èn side av ved-markedet som man aldri kommer utenom: Skattereglene i Norge gjør at hvem som helst kan produsere og selge ved for inntil kr 49.900 i året uten å beregne merverdiavgift. De som gjør dette har en fordel på nøyaktig 25% (mva) og dessuten slipper de å betale skatt av et eventuelt overskudd.

Det er mange som driver på denne måten. Men dette utgjør en betydelig utfordring for alle som driver med vedproduksjon i næring. Så lenge salget ikke overstiger kr 49.900, så er dette altså innenfor loven. De som driver på denne måten får selvsagt heller ingen fradragsrett for produksjonsutstyr eller driftsutgifter.

Det er få – kanskje ingen? – bransjer som har et såpass stort innslag av omsetning som går utenom merverdiavgift og skatt som vedbransjen. I følge SSB så går bare 40% av vedsalget “over disk”. Resten er produsert til eget bruk eller blir solgt uten å beregne mva og skatt. Dette utgjør en stor konkurransemessig utfordring (og mulig nedside)  for de seriøse næringsdrivende, og bidrar til å presse holde prisene lave. Kundene går gjerne etter de med lavest pris.

Hvordan beregner vedprodusentene innsatsfaktorer?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *