Ny funksjon: FORHÅNDSBESTILLING AV VED

Våren 2023 kjørte KortreistVed pilot/test på funksjonen med forhåndsbestilling. Og det var det mange kunder som benyttet seg av! Ved-sesongen 23-24 går mot slutten, og nå er det en ny vår. Mange kunder ønsker jo å bestille ved i forkant av sesongen. Dette er jo en fordel for deg som produsent.  

Ikke bare vil du få spredt leveringene utover sesongen, men det gir også litt ekstra likviditet i en elles stille tid. Det vil også gjerne åpne for økt salg, bli mer forutsigbart år for år. Kundene betaler 10% på forhånd og angir første leveringsdato (feks etter 1. september).  20 dager før veden skal kjøres ut så sender systemet automatisk epost og sms til kunden med link til å betale resterende 90%, sånn at ordren blir komplett og ferdig betalt. 

Vi setter dette i gang fra 1. april. I forkant av 1. april må du da som ved-produsent oppdatere lageret ditt med det du vil ha tilgjengelig for framtidig levering (til høsten, for eksempel fra 1. august). 

To typer lager

For at dette skal fungere, så vil du bruke det som heter “framtidig lager”. Du har da èn lagerbeholdning for det som er tilgjengelig akkurat nå – for standard levering innen 12 dager fra kunden bestiller. Og så vil du få èn eller flere lagerbeholdninger for ved som skal leveres fram i tid – som da blir forhåndsbestillinger.

Sånn fungerer det

Kundene kan da legge inn forhåndsbestilling av ved i forkant av neste sesong. Kundene legger inn ønsket leveringsperiode og får opp tilgjengelig ved (småsekker, storsekker, etc) og priser (hentes fra det som er lagt inn som “Fremtidig lager”). Her må du jo tenke på at du nå tilbyr kundene en fastpris fram i tid. Kundene kan deretter enten betale 10% eller 100% av ordresum. Restbeløp 90% blir da automatisk purret opp av systemet i god tid før levering skal skje ved at kunden får tilsendt betalingslink på epost og sms.

For deg som leverandør

Du har nå to typer lager. Det ene er altså det du har på lager for levering akkurat nå. Det andre er «framtidig lager». Her har du angitt det du har for levering fram i tid. La oss si at du en vår har 400 stk 40l bjørk på lager, 250 storsekker med nykløvd fersk ved, samt opptenningsved. Disse er tilgjengelige for bestilling akkurat nå; disse vil kundene få opp og kan bestille med levering innen 12 dager.

Så planlegger du å ha tørre storsekker klar for levering etter 1.august, samt å pakke nye 4000 x 40l sekker tørr ved som blir tilgjengelig for bestilling/levering på samme tidspunkt. Da lager du et nytt framtidig lager der disse (tørre) produktene blir tilgjengelig. Motsatt: en kunde vil ikke kunne få opp og bestille det som kommer, med mindre kunden endrer leveringstidspunktet. Dette vil kunden se når han/hun legger inn ønsket leveringsdato.

Og når forhåndsordren er 100% betalt, så blir ordren klar for levering. Oppgjør på vanlig måte hver 14. dag for alle leverte ordre.

Dermed vil du kunne få inn bestillinger nå på ved som står til tørk og som først er leveringsklar senere i høst.