For mange lokale vedprodusenter er ved lidenskap, sunn fysisk næringsdrift for å skape lokalt trevirke om til god varme for norske hus og hytter. Men ved er selvsagt også ren forretningsdrift. For de få – i Norge – også i litt større skala. Den største vedprodusenten i landet heter Roy Vermundsberget og han driver Finnskogen Ved as.
– Roy Vermundsberget, hvor lenge har du drevet med ved?
– Åh, jeg har jo drevet med dette i minst 30 år, fra jeg vokste opp her på gården med bestefar og far. Så har vedproduksjonen økt på fra år til år. I 2013 startet vi «skikkelig», med betydelig utvidet produksjon og flere maskiner. Da gjorde vi store investeringer i produksjonsutstyr, lagerhaller og gjorde klare store områder for luft-tørking. Allerede fra starten hadde vi med noen store kunder, med stor vekst i produksjon og aktivitet de fem årene fram mot 2018. Vi tok grundig sats, men selskapet ble fra starten tynget av for store investeringer og høy gjeldsgrad. Dette slet vi med helt fram til våren 2018, da vi måtte kaste kortene og melde konkurs, forteller han.
– Det var en tung tid å se at all innsatsen skulle resultere i noe slikt. Men vi hadde god dialog med kreditorer og banker, og smått om senn fikk vi på plass en avtale som gjorde at vi forpliktet oss til å kjøpe varelageret og samtidig få på plass enda bedre økonomistyring. Og da var det bare å sette i gang igjen, vi fikk fornyet tillit, og kunne drive enda mer effektivt enn før, sier Vermundsberget.
– Når du driver såpass stort i produksjonen, hva vil du anslå som det mest krevende?
– Det er logistikken! Vi bruker hele 60 mål i liene her til å luft-tørke veden. Da blir det noe truck-kjøring og flytting og plassering av storsekker. Vår fordel her på Finnskogen er at vi har tørt og godt klima, med passende vind, som driver fuktigheten godt ut av trevirket. Det blir jo veldig bra kvalitet på veden på denne naturlige måten. Veden vår ligger på mellom 12-17% når vi pakker den om høsten.
Ni personer på heltid – flere i høysesong
Finnskogen Ved har tilsatt rundt 9 personer på heltid. Når veden skal pakkes fra august og tre måneder utover, så leies det inn spesialisert ekstrahjelp på rundt 12 personer.
– Vi pakker manuelt, på gamlemåten. Vi har vurdert å bruke Vepak-maskin til dette, men sist vi så på den, så fant vi ut at vi likevel er mer effektive med manuelt arbeid. Jeg har med utrolig flinke folk som har «spisset» sine evner, og du vil ikke tro hvor raskt noen av våre pakkere flytter løs ved inn i faste sekker! En annen fordel med manuell pakking er jo at samtlige vedkubber blir inspisert visuelt, og de som ikke er fine nok tas ut. På denne måten kan jeg jo være helt trygg på at all ved fra oss holder god kvalitet, også visuelt sett.
Selger i hele trailerlass
Finnskogen Ved leverer ikke til sluttkunder, men til andre vedforhandlere landet over og til èn kjede. Da går det i hele trailerlass. Artikkelforfatteren har fått gode tilbakemeldinger på vedkvaliteten blant et stadig større nettverk av lokale vedforhandlere. Men konkurransen med priser på importved (som butikk-kjedene gjerne bruker) oppleves tøff, og at fortjenesten er minkende.
– Vi setter vår stolthet i å levere norsk bjørkeved av prima kvalitet! Og ikke minst: vi har tette og fulle sekker som holder den vekten tørr ved som skal være i henhold til norsk standard. Her har jeg nok inntrykk av at den faktiske mengden i importveden – målt i vekt tørr ved – er lavere. Nok om det; vi setter vår ære i å levere skikkelig, forteller han.
– Konkurransen fra langreist importved har hele tiden vært en utfordring. Etter at vi både effektiviserte produksjonen i 2018 noen hakk og samtidig etablerte god økonomistyring, så ser vi nå at våre priser til vedforhandlere er nede på et absolutt minimum. Vi har effektiv og godt organisert lokal transport. Under disse prisene er det ikke drivverdig for oss. Vi vil heller fokusere på kvaliteten, og at det er kortreist og lokalt. Og norsk.
Lokalisering
– Finnskogen ved har jo Sverige som nærmeste nabo, jeg var på gang for å finne en plass å snu da jeg var her første gang, jeg tenkte jeg hadde kjørt forbi, for langt. Hvordan vurderer du avstanden fra Finnskogen og transportavstanden til der veden skal leveres?
– Noen kjøpere reagerer på transportprisen, men trailertransport med norske lønninger og ordnede arbeidsforhold i Norge koster. Hovedtyngden av våre kunder er i Viken og Stor-Oslo, så der blir ikke transporten så utslagsgivende. Vi har for så vidt kunder i hele Sør-Norge, Vestlandet og til dels i Midt-Norge også, og de priser transportkostnaden inn i sluttprisen per vedsekk, forteller de meg.
– Vi har imidlertidig èn stor fordel: at vi kan levere på relativt kort tid. Vi har fått haste-bestilling om kvelden og levert dagen etter. Så her konkurrerer vi godt med importveden! sier Vermundsberget.
Årsproduksjon ca 360.000 40l sekker
Finnskogen ved produserer ved av ca 9800 fastkubikk hvert år.
– Om vi gjør det om til 40l sekker så ligger årsproduksjonen på ca 360.000 x 40l sekker. Dette er selvsagt fordelt på flere formater, fra 30l sekker opptenningsved til 40l, 60l og 1000l storsekker, forteller Vermundsberget.
Selskapet har en god del lagerplass innomhus. I den mest intensive perioden er lagerligge-tiden svært kort:
– I perioden august til november, så pakker vi den tørre veden direkte på pall som gjerne går på trailer samme dag eller neste dag. Det reduserer jo behovet for lager noe, og kundene får virkelig naturtørket, fersk ved!
Roy Vermundsberget: På Finnskogen Ved produserer vi mengder tilsvarende ca 360.000 x 40l sekker i året.
Vedtømmer, treslag og lengde på kubbene
Finnskogen Ved har langsiktige avtaler med Nortømmer, SBSkog og GlommenMjøsen som leverer vedtømmer til oss. Noen private skogeiere tilbyr også rundtømmer av bjørk, og Roy kjøper gjerne noen partier i året, som hentes.
– Hvordan er det med treslagene, lager dere ved av andre slag enn bjørk?
– Godt spørsmål! Vi har god tilgang på furu, denne har jo god brennverdi og er god ved, men kundene etterspør av en eller annen grunn stort sett bjørk. Kanskje er det fordi den er lys og fin i fargen? Eller kanskje er det den dekorative barken? Uansett; vi produserer jo det som kundene etterspør, og det er stort sett bjørk. Det er bare når det er skikkelig kaldt og vedmangel; da tar folk hva som helst som gir varme. Det burde vært mer bruk av furu og andre treslag til ved, synes jeg, sier Vermundsberget.
– De siste årene har det kommet nyere og mer effektive ovner med mindre brennkammer. Disse trenger jo kortere kubber også. Merker dere noe til det?
– De lengste kubbene vi leverer er på 40cm – og det leverer vi stort sett til restauranter i Oslo. Det aller meste er lengder på 30cm, og så har vi økende mengder av 20cm og 25cm. Vi er opptatt av å bruke hele treet, også det som er avkapp og kortere kubber. Disse selger vi i standard sekker og de brukes gjerne til bålpaller og slikt, forteller den erfarne vedprodusenten fra Finnskogen.
Produksjon i storsekker eller bur
Veden går fra vedmaskinene ferdigkløyvd direkte i stålbur eller 1000l-storsekker. Det er 2 personer på hver stasjon, og så står det 2 storsekker ved siden av hverandre. Storsekken flyttes til tørkeplass, og dekkes og sikres med bølgeblikk. Produksjonen foregår stort sett fra 1. november til slutten av mai hvert år.
– Hva er grunnen til at du ikke bruker 1500l storsekk?
– Jo, det skal jeg si deg, vi opplevde variasjon med at noen 1500-litere der ble veden ikke skikkelig tørr midt inni – og slikt skal vi ikke ha noe av. Med 1000l-sekker er dette ikke noe problem; derfor har vi standardisert på dette.
Planer framover
– De kortsiktige planene er at vi nå har etablert et godt produksjonskvantum, balansert opp mot tømmermengder, produksjonsfaciliteter, tørkeplasser, pakkekapasitet og lagerplass. Så nå har vi sunn og god drift på dette nivået framover.
– Du er jo størst i Norge: Hva vil du si er de viktigste driverne for kostnadene i vedproduksjon i Norge?
– Tja, det er ikke så enkelt å svare spesifikt på. Det går nok på det generelle kostnadsnivået, vil jeg tro.
– Om du skulle tenke at du skulle effektivisere produksjonen ytterligere, hvilket ledd ville du rettet fokus mot?
– Kanskje sett etter forbedring i pakkeprosessen; det er både kostnadsdriver i form av antall arbeidstimer og bruk av personell, samt en flaskehals. Her skulle jeg virkelig ønske at det fantes bedre maskineri som kunne hjelpe oss til å få massen av vedkubber over i et passende format.
Naturlig luft-tørking eller kunsttørking?
Finnskogen ved har vurdert å anskaffe profesjonelle tørkeanlegg, men foreløpig har Roy landet på at naturtørking er det mest optimale.
– Det er klart, en klar fordel med tørkeanlegg er at du øker omløpshastigheten og dermed reduserer kapitalbindingen – altså lang tid mellom når vi må betale for tømmeret og når vi får betaling igjen for leverte trailerlass. Slike anlegg er jo dyre i anskaffelse, da. Inntil videre har vi en god og sunn drift med naturtørking, forteller Roy Vermundsberget. Det er noe alldeles naturleg med skape varme-energi ved å å hogge, tørke og bruke veden på denne naturlige måten, sier han.
Effektivisering av driften fra 2018
– Du gikk jo på en smell i 2018, men rettet ryggen og startet raskt opp igjen. Hva har du nå gjort annerledes for å sikre sunnere drift
– I det gamle selskapet var jeg alene om alt. Nå er vi faktisk 3 eiere og drivere som deler på oppgavene, særlig rollen som arbeidsleder er viktig. Jeg har med virkelig gode og erfarne folk der vi utfyller hverandre. Når vi er flere som vet hvordan produksjon og organisering skal foregå fra år til år, så blir det lettere og mer effektivt. Og mindre på mine skuldre, selvsagt. Men jeg liker dette, jeg er glad i stedet her, og ser at det skapes verdier hver dag.
– Hvordan selger du? Det sies at du utgjør selve salgsavdelingen?
– Ja, haha – det stemmer faktisk, det. De fleste i dag vil faktisk gjene ha en prat på telefonen, og jeg liker å prate med og ha nærhet til de som skal kjøpe og videreselge veden, så foreløpig blir veden solgt slik. Det er god, gammeldags måte å drive business på. Jeg har stabile og gjentakende kunder, så jeg tror dette er gjensidig. Jeg er stolt over å kunne levere norskprodusert ved til såpass mange forhandlere!
Sesongen 20/21: alt utsolgt
– Og så fikk vi en kald etterjulsvinter i Norge. Hvordan gikk salget?
– Vi solgte ut rubbel og bit, hele fjorårets produksjon og lager ble tomt! forteller Vermundsberget. Høsten gikk helt greit, men så kom kulden i januar og februar og gav oss et vanvittig skyv. Alle mine forhandlere ville ha mere ved for levering, og flere butikker i kjede-markedet etterspurte også flere trailerlass enn vi kunne levere. Selv om det er på det jevne vi selger og skaper lønnsomhet, så har vi selvsagt veldig god nytte av slike gode kuldeperioder, sier Norges største vedprodusent på Finnskogen.
=======
Om du ønsker å registrere deg som leverandør hos KortreistVed, så kan du gjere det her: https://www.kortreistved.no/leverandor